< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ТЕКСТОВЕ И ДОКУМЕНТИ ОТ УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >
Поеми от Кабир
  Съдържание на бр. 7 и 8
- Житно зърно - година ІІІ – 1926 г.
ПОЕМИ ОТ КАБИР
I
О, тайнствената тая дума, как бих могъл нявга да я изрека?
Как да кажа: Той не е такъв, или: такъв е Той?
Ако река, че Той е в мен, Вселената се изпълня със свян от мойте думи.
Ако река, че Той е вън от мен, не говоря истината.
Външните и вътрешните светове Той свързва в неразделно единство.
Съзнателното и несъзнателното са подножия на нозете Му. Нито е явен Той, нито е скрит. Ни проявен е Той, нито непроявен.
Няма дума която да изкаже какво е Той.
II
Служителю мой, къде ме търсиш? Погледни, Аз съм при тебе.
Не съм Аз нито в храма, нито в джамията, нито в светилището на Мека съм, нито в обителта на индуските божества.
Не съм Аз нито в обредите и богослуженията, нито в отшелничеството и неговите отречения.
Ако наистина ме търсиш, ти скоро ще ме видиш и ще настане най-после мига, в който ще ме срещнеш.
Кабир рече: „О Праведний, Бог е диханието на всичко което диша".
III
0 приятелю, надявай се в Него през живота си, познавай през живота си, разбирай през живота си, защото в живота е освобождението.
Ако ти сам не разрушиш веригите си приживе, какво освобождение можеш да очакваш от смъртта?
Безсмислен блян е да вярваш, че душата ще се слее с Него, само защото ще е вече напуснала тялото.
Ако ний Го намерим сега, ще Го намерим и тогава. Ако ли не, ние ще продължаваме да живеем в селението на смъртта.
Ако ти си едно с Него сега, ще бъдеш едно с Него и във Вечността.
Пречиствай се в Истината, познай истинския Учител, имай вяра в неговото истинско Име.
Кабир рече: „Духът на търсенето е, който ни помага; аз служа на тоя Дух".
IV
Реката и нейните вълни образуват една и съща повьрхност. Д е е разликата между реката и нейните вълни?
Кога вълната се издига, то е вода, когато пада, все същата вода е. Кажи ми де е разликата?
И защото са я нарекли вълна, ще престанат ли да я считат за вода?
В лоното на Върховния Брама, световете се явяват като зърна на броеница.
Съзерцавай тая броеница с очите на мъдростта.
V
В свещените къпални има просто вода. Знам, че те не помагат, защото съм се къпал в тях.
Светите образи са без живот. Т не могат да говорят. Знам това, защото съм въззовавал към тях.
Пураните и Корана са само думи. Аз подигнах булото и видях.
Кабир оставя да говори опитът. Той знае, че всичко друго е лъжа.
VI
Смъх ме е, кога чуя, че рибата била жадувала във водата.Ти не виждаш, че Реалното е в дома и, а скиташ безгрижно от гора в гора.
В теб е Истината! Върви където щеш, в Бенарес или в Матура: не намериш ли душата си, светът ще бъде пуст за тебе.
Човече, ако ти не познаваш собствения си Господар, за какво ми се гордееш?
Откажи се от всяко фокусничество. С голи думи ти не ще станеш едно с Него.
Не се заблуждавай от свидетелствата на Писанията.
Любовта е нещо съвсем различно от буквата и който я потърси с просто сърце, ще я намери.
VII
Защо, о сърце мое, си тъй нетърпеливо?
Оня, Който бди върху птичките, животните и мушиците,
Оня, Който пое грижата за тебе, докато беше още в утробата на майка ти,
Не ще ли те закриля сега, когато си вече излязъл из нея?
О сърце мое, как можеш да се отвръщаш от усмивката на твоя Бог и да скиташ тъй далеч от Него?
Ти остави своя Възлюблен и почна да мислиш за други. Затова твоята работа е празна.
VIII
Отшелникът обагря дрехите си, вместо душата си, с багрите на Любовта.
Той стои седнал в храма, напуснал Брама, за да се кланя на един камък.
Той си продупчва ушите, носи дълга брада и нечисти дрипи. Прилича на козел.
Той броди в пустинята, убил в себе си всяко желание и заприличва на скопец.
Той си стриже косата и боядисва дрехите. Чете Гита и става голям бърборко.
Кабир казва: „Правиш ли като него, ти вървиш към портите на смъртта с вързани ръце и нозе.
IX
Ако Бог е в джамията, кому принадлежи тогава света?
Поклонниче, ако Рама е в образа, когото обожаваш, тогава какво става там дето няма образи?
Хари е на изток. Аллах е на запад: Гледай в сърцето си, там ще намериш и Карим и Рама.
Всички мъже и всички жени в света са Негови живи форми.
Кабир е дете на Аллах и на Рама. Той ми е Учител. Той ми е духовен водител.
НАГОРЕ